Feedback in 4 eenvoudige stappen

Is feedback bij jou met 3 of 4 G’s?

Feedback geven: veel over geschreven en toch …

Je zou denken dat er wel voldoende geschreven is over feedback geven en dat iedereen het er nu toch wel mee gehad heeft. En … als iedereen het ondertussen als afgezaagd ervaart, dat iedereen het dan ook correct kan toepassen.

Hmmm juist ja, … ook even een opfrissing nodig? Lees hieronder verder over hoe jij kan bijsturen met feedback in 4 eenvoudig toepasbare stappen, over trainers die feedback geven, de 4 eenvoudige stappen waarop je dit kan doen volgens NLP en wat als het bij jou niet wil lukken…

Feedback in professionele context

Als collega of leidinggevende proberen we voorzichtig en constructief te zijn met hoe we dingen aanbrengen want “we willen toch geen scene van collega’s of het team op de werkvloer” en we willen de “kameraadschap” niet kwijt. Bijgevolg voelen we ons comfortabel als we ons kunnen beroepen op een aantal regels die ons helpen om de emotionele lading van de boodschap “af” te halen.

Sommigen passen spontaan een aantal zaken toe als ze feedback geven en slagen erin om een boodschap constructief over te brengen. En sommigen beroepen zich dan weer liever op een aantal theorieën als: 4 G’s, de sandwichmethode, feedforward, …

Anderen zullen mogelijks uit voorzichtigheid de boodschap niet overbrengen en zo een collega de gewenste groei of aanpassing ontzeggen.

Mensen feedback geven over iets waar ze zich niet van bewust zijn, maakt hen een stukje kwetsbaar en het laatste wat we willen is mensen kwetsen. Daarom passen we in de professionele context een aantal regels toe waarvan we merken dat ze veiliger zijn en heel simpel, gewoon werken.

“Voorzichtigheid “, “constructief zijn”, “kwetsbaarheid”  lijken hier in ieder geval dikwijls de kernwoorden die ons belemmeren bij het geven van feedback. Nochtans kan ook jij feedback geven aan de hand van 4 eenvoudig toepasbare stappen.

De vraag is nu, wat belet ons om dit toe te passen in een andere context?

September … de maand waarin alles opnieuw start!

Stap nu eens een sportzaal, klaslokaal, vriendenkring, huiselijke context ed binnen en luister naar hoe mensen elkaar feedback geven. Als ze die al geven tenminste …

Hoe tilt een trainer de sporter tot een hoger niveau, hoe probeert een ouder een kind bij te sturen, een leraar …

Hoewel het in het begin dikwijls lijkt mee te vallen, is het precies alsof na verloop van tijd een aantal onder ons plots alle methoden en regeltjes vergeten zijn. Alsof er soms duiveltjes uit een doosje springen die het plots noodzakelijk vinden om: te roepen, kritiek te geven, enkel het negatieve te benoemen, …

Is het gewenning aan elkaar die ons na een tijdje minder alert maakt?

Zijn we buiten onze werkuren misschien niet kwetsbaar? Is een sporter, vriend, scholier of jongere in volle ontwikkeling met hormonen die alle kanten opspringen, dan niet (extreem) kwetsbaar? Of denken we dat we enkel via de Spartaanse aanpak resultaten kunnen bereiken?

Het maakt niet uit wat de reden is, feedback geven is echt niet moeilijk. Je moet het gewoon oefenen en doen. Trap je toch even in die oude duivelse valkuil, dan kan je met een “welgemeende pardon” héél veel goedmaken. Je zal zien dat het na verloop van tijd een automatisme wordt.

Hieronder lees je hoe jij kan bijsturen met feedback in 4 eenvoudig toepasbare stappen. Het zijn de 4 stappen in het feedbackproces volgens NLP. Persoonlijk vind ik deze de gemakkelijkste om op te volgen.

De 4 G’s volgens NLP

Algemene tips

Vertrek altijd vanuit de IK-boodschap en hou het constructief. Probeer je in te leven door misschien even bij jezelf ten rade te gaan “hoe jij zelf graag feedback wil ontvangen” en hou toch nog maar even in gedachten dat iedereen anders is.

Feedback geven is een middel om de samenwerking te optimaliseren. Hou er bijgevolg rekening mee dat jij niet onfeilbaar bent en maak voldoende ruimte en tijd voor dialoog.

3 G’s

Uiteraard kan een trainer niet steeds uitdrukken welk gevoel (cfr gevoel hieronder) dit teweeg brengt bij zichzelf.

Je kan wel rustig en met een constructieve insteek toelichten wat je ziet, wat daardoor mogelijks fout loopt en hoe het anders moet om het te laten slagen.

Zet mogelijks ook even een beetje doordachte en niet kwetsende humor in en vergeet niet dat iedere sporter anders is.

Om dit op tempo te kunnen toepassen tijdens een intensieve training zal je mogelijks moeten oefenen. Ook hier, loopt het even fout … met een “sorry” win je zonder twijfel opnieuw het vertrouwen.

Als echter blijkt dat iets echt niet wil lukken en dat beide partijen er nu niet direct gelukkiger op worden. Ga dan zeker in dialoog en pas de 4 G’s toe.

De 4 stappen van het feedbackproces volgens NLP

Regelmatig zie ik het gebeuren dat 1 van de stappen of zelfs soms meerdere stappen niet gehanteerd worden waardoor diegene die de feedback ontvangt niet de volledige boodschap ontvangt. Hierdoor bereik jij als feedbackgever niet steeds het gewenste resultaat en is er nutteloze tijd geïnvesteerd. Dat ligt, zoals je kan lezen, niet steeds bij de ontvanger. Ga bij jezelf na of je alle stappen voldoende afgevinkt ziet.

Als je de onderstaande stappen volledig volgt dan zal de tijd die je ervoor voorziet zeker lonen.

Spreek ook even af hoe je zal opvolgen of het gevraagde voor beide partijen haalbaar en afdoende is.

Stap 1: gedrag

Beschrijf het feitelijk specifiek gedrag dat je opvalt aan de ander en dat je wenst te bespreken. Wees concreet bij wat je beschrijft en onthoudt dat het gaat over prestaties, over gedrag en niet over de persoon zelf. Maw speel op de bal en niet op de persoon.

Gebruik zinnen als:

  • Ik zie dat je …
  • Ik merk dat je …
  • Wat me opvalt is …
  • Ik hoor je zeggen …

Stap 2: gevolg

Leg uit wat het effect is van dit gedrag op jezelf of op de omgeving.

Gebruik zinnen als:

  • Het effect van jouw gedrag op mij is …
  • Wat ik zie gebeuren is …

Stap 3: gevoel

Geef aan welk gevoel dit gedrag bij jou teweeg brengt. Vergeet niet dat je niet kan voelen wat het met de omgeving doet, dus beperk je tot je eigen gevoelens.

Geschikte zinnen hiervoor zijn:

  • Dit geeft mij het gevoel dat ik …
  • Ik merk dat ik …
  • Ik vind het lastig om …

Stap 4: Gewenst

Benoem eenvoudig en gewoon het gedrag dat je graag zou zien en bespreek ook de haalbaarheid ervan.

Geschikte zinnen hiervoor zijn:

  • Wat ik graag zou zien is …
  • Ik hoop dat jij vanaf nu …
  • Zou jij voortaan …

Moedig en kritisch

Ben jij moedig en kritisch genoeg om even voor jezelf te overlopen of je deze stappen correct toepast als je iemand wil aanspreken op bepaald gedrag? Weet jij niet waar het bij jou fout loopt? Durf je nog steeds geen feedback geven uit schrik dat je iemand zal kwetsen.

Handje hulp nodig? nadja@nadjawillems.be of +32 (0)473 70 86 85

Deel dit met uw kennissen

Contact

nadja@nadjawillems.be
+32 (0)473 70 86 85

Winkelkouter 61
9770 Kruisem

of

Vaart Rechteroever 225
9800 Deinze